Το Μουσείο είναι κλειστό

e-tickets

40 χρόνια ενεργής παρουσίας

Σάββατο 24 Ιουλίου 2021
|

    ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΖΩΗ – Η Εβραϊκή Συνοικία

    Οι Εβραίοι της Κέρκυρας κατοικούσαν αρχικά στο «Ερησβούνι» ή «Βρησβούνι» ή αλλιώς «[Ε]Βραιοβούνι» ή «Οβριοβούνι», το σημερινό λόφο του Καμπιέλου. Το 1425, με την κατεδάφιση των οικιών από τους Ενετούς για την νέα οχύρωση της πόλης, διασκορπίστηκαν στο αστικό ιστό, διαμένοντας αναμεμειγμένοι με τους Χριστιανούς και πολλές φορές δίπλα σε εκκλησίες. Αυτό επέφερε διαμαρτυρίες από τους Χριστιανούς, που με απανωτά αιτήματά τους από το 1524 μέχρι το 1622 ώθησαν την ενετική διοίκηση να ορίσει την περιοχή από τη Βασιλική Πύλη ως την Πύλη της Σπηλιάς και από τις ανατολικές προσβάσεις του Νέου Φρουρίου ως την οδό Παλαιολόγου. Αυτή λίγο πολύ παρέμεινε η εβραϊκή γειτονιά ως σήμερα. Η συνοικία δεν λειτούργησε από ό,τι φαίνεται ποτέ ως γκέτο με την κλασική έννοια του όρου, αλλά περισσότερο ως συγκεκριμένη περιοχή κατοικίας. Το τείχος που περιμετρικά δημιουργούσε το μέτωπο των πυκνοδομημένων κατοικιών προσέφερε μερική απομόνωση. Με την ασφάλιση κάθε βράδυ ορισμένων κεντρικών δρόμων αύξανε το αίσθημα ασφάλειας στους κατοίκους της.

    Από την ύπαρξη άλλωστε πέντε εκκλησιών συνάγεται ότι δεν επρόκειτο για αμιγώς εβραϊκή γειτονιά, αλλά ότι κατοικούσαν σε αυτή και Χριστιανοί. Η συγκέντρωση του πληθυσμού σε μεγάλη πυκνότητα δεν ευνοούσε τις συνθήκες υγιεινής, μέχρι τουλάχιστον την εποχή της Αγγλοκρατίας, οπότε κατασκευάστηκε υδραγωγείο και δίκτυο αποχέτευσης.

    Η δόμηση της συνοικίας είναι πολύ πυκνή με χαρακτηριστικά στενά σοκάκια και την έλλειψη κάποιας πλατείας, αν εξαιρέσει κανείς τα πλατώματα μπροστά από μερικές εκκλησίες και τη Ελληνική Συναγωγή (Scuola Greca), στη σημερινή οδό Βελισσαρίου. Εντός της συνοικίας υπήρχε και η Απουλιανή Συναγωγή (Scuola Pugliese), στη σημερινή οδό Παλαιολόγου.

    Κατά το γερμανικό βομβαρδισμό της 13ης Σεπτεμβρίου 1943 καταστράφηκε η Απουλιανή Συναγωγή και το ήμισυ σχεδόν των κτιρίων της συνοικίας. Παρά την ύπαρξη ολοκληρωμένου σχεδίου για την ανοικοδόμησή της, η αδυναμία εφαρμογής του και η άναρχη δόμηση των μεταπολεμικών δεκαετιών αφαίρεσαν από τη συνοικία μέρος του αλλοτινού της χαρακτήρα.

    Δείτε την Ψηφιακή Παρουσίαση

    Επιστροφή