Το Μουσείο είναι ανοικτό

e-tickets

40 χρόνια ενεργής παρουσίας

Πέμπτη 9 Δεκεμβρίου 2021
|

    Εκπαιδευτικά Προγράμματα και Δραστηριότητες για το σχολικό έτος 2021/2022.

    Εκπαιδευτικά προγράμματα για το σχολικό έτος 2021/2022

    Το Εβραϊκό Μουσείο έχει σχεδιάσει και υλοποιεί τα παρακάτω εκπαιδευτικά προγράμματα, που απευθύνονται σε μαθητές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Οι εκπαιδευτικοί που ενδιαφέρονται να τα παρακολουθήσουν, μπορούν να απευθυνθούν για πληροφορίες και ενημερωτικό υλικό στο Εβραϊκό Μουσείο της Ελλάδος, κ. Οριέττα Τρέβεζα-Σούση, Υπεύθυνη Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων: τηλ.: 210 3225582, Φαξ.: 210 3231577, E-mail: [email protected],  ιστοσελίδα: www.jewishmuseum.gr

    Τα προγράμματα προσφέρονται καθημερινά, ώρες 10:30 π.μ. – 12:00 μ.μ., κατόπιν συνεννόησης. Όλες οι εκπαιδευτικές δράσεις και τα υλικά προσφέρονται δωρεάν στα σχολεία. Μέγιστη δυνατότητα φιλοξενίας: μέχρι 30 μαθητές ανά ομάδα.

    Για το σχολικό έτος 2021-22, προσφέρονται εκπαιδευτικά προγράμματα για σχολικές ομάδες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, οικογενειακά προγράμματα και θεματικές ξεναγήσεις, που θα ανακοινώνονται μέσα από την ιστοσελίδα του ΕΜΕ. Το Μουσείο συμμορφώνεται απόλυτα με τις οδηγίες επανεκκίνησης κλειστών πολιτιστικών χωρών του ΥΠΠΟΑ και ευθυγραμμίζεται με τις υγειονομικές επιταγές του ΕΟΔΥ και του Υπουργείου Υγείας, ώστε οι επισκέψεις στο ΕΜΕ να είναι ασφαλείς, με την τήρηση των κανόνων αποστασιοποίησης και όλων των μέτρων ασφάλειας και προστασίας.

    Α. ΠΕΡΙΟΔΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ:

    «Λίθινες διαδρομές/ Ιστορίες από Πέτρα: Ιουδαϊκές και Εβραϊκές Επιγραφές στην Ελλάδα» (τίτλος εργασίας)

    Στο χώρο των περιοδικών εκθέσεων του ΕΜΕ θα παρουσιαστεί η περιοδική έκθεση υπό τον τίτλο εργασίας: «Λίθινες διαδρομές/ Ιστορίες από Πέτρα: Ιουδαϊκές και Εβραϊκές Επιγραφές στην Ελλάδα»

    Η έκθεση αυτή, που προέκυψε μέσα από τη συνεργασία του Εβραϊκού Μουσείου  Ελλάδος, του Επιγραφικού Μουσείου και των υπηρεσιών του ΥΠΠΟΑ, θα ενισχύσει το έργο μας ενάντια στη ρητορική μίσους, στις θεωρίες συνωμοσίας και στα κοινωνικά στερεότυπα. Επισκέπτες όλων των ηλικιών και ενδιαφερόντων θα έχουν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με τα πρώιμα ιστορικά και αρχαιολογικά δεδομένα τοπικών εβραϊκών εγκαταστάσεων και κοινοτήτων της Ελλάδας και να εντοπίσουν ομοιότητες και διαφορές μεταξύ γειτονικών, αλλά διαφορετικών θρησκευτικών κοινοτήτων, ή να διαγνώσουν περιπτώσεις δυναμικών διαπολιτισμικών ανταλλαγών. Ο παιδευτικός ρόλος και οι δυνατότητες της έκθεσης θα ενισχυθούν από τον σχεδιασμό και τη διενέργεια ειδικών εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων για σχολικές ομάδες και για ενήλικο κοινό. Αυτές οι δραστηριότητες, που θα λαμβάνουν χώρα τόσο στο Εβραϊκό Μουσείο όσο και στο Επιγραφικό Μουσείο, θα είναι προσαρμοσμένες στον χαρακτήρα του κάθε Μουσείου, δημιουργώντας έτσι και μια μουσειοερμηνευτική σύνδεση, πέρα από τη δημιουργική και την αφηγηματική.

    Η έκθεση, παρουσιάζοντας μια ενδιαφέρουσα και εν πολλοίς άγνωστη πτυχή του πολυπολιτισμικού παρελθόντος της Ελλάδας, θα αποτελέσει ένα παράδειγμα συμβίωσης και διαδοχής διαφορετικών γλωσσών και εθίμων διαχρονικά. Με αυτόν τον τρόπο, στοχεύουμε στον αναστοχασμό των επισκεπτών πάνω σε πανανθρώπινα ζητήματα, όπως των προκαταλήψεων και των στερεοτύπων, του ρατσισμού και του αντισημιτισμού, προκρίνοντας ταυτοχρόνως τον σεβασμό στην ιερότητα και την αξιοπρέπεια της ζωής και των κοινωνικοπολιτικών της εκφάνσεων.

    Β. ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ ΤΟΥ ΕΜΕ

    1. ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΕΚΘΕΣΕΙΣ

    Στα πλαίσια των νέων συνθηκών διαδικτυακής και ασύγχρονης εκπαίδευσης, το Εβραϊκό Μουσείο ανάρτησε στην ιστοσελίδα του ψηφιακές εκθέσεις, εφαρμογές και εκπαιδευτικά προγράμματα, όπως και μία ψηφιακή έκδοση. Το υλικό αυτό εμπλουτίζεται διαρκώς, προκειμένου να μπορούν οι εκπαιδευτικοί να το αξιοποιούν ποικιλοτρόπως μέσα στην τάξη:

    1. ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ
    1. ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΚΔΟΣΗ
    1. ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ
    1. ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΠΕΡΙΗΓΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ (για σχολικές ομάδες)
    • «Χαγκ Σαμέαχ σημαίνει «χρόνια πολλά» στα εβραϊκά

    Η ψηφιακή περιήγηση απευθύνεται σε μαθήτριες και μαθητές της  Ε’ και’ ΣΤ΄ Δημοτικού, όπως και των πρώτων τάξεων του Γυμνασίου. Διαρκεί περίπου 1 ώρα. Στόχος της είναι η βασική γνωριμία με την εβραϊκή θρησκεία, το εβραϊκό ημερολόγιο, τις εβραϊκές γιορτές τα εβραϊκά ήθη και έθιμα.

    • Ιστορίες Ελλήνων Εβραίων κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκόσμιου Πολέμου και του Ολοκαυτώματος.

    Η ψηφιακή περιήγηση απευθύνεται σε μαθήτριες και μαθητές της Ε’ και’ ΣΤ΄ Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου. Διαρκεί περίπου 1 ώρα. Στόχος της είναι να γνωρίσουν τα παιδιά τι συνέβη στη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου στην Ευρώπη και στην Ελλάδα. Μέσα από τα  ιστορικά στοιχεία, τις φωτογραφίες και τις μαρτυρίες θα μάθουν για την τύχη των Εβραίων κατά τη διάρκεια του Ολοκαυτώματος αλλά και άλλων θυμάτων της ναζιστικής εξολοθρευτικής πολιτικής. Επίσης, θα συζητήσουν τη σημασία των ηθικών ζητημάτων που προκύπτουν από τα ιστορικά γεγονότα του παρελθόντος για τη ζωή μας σήμερα.

    • Προβολή ταινίας/ντοκιμαντέρ και θεματική συζήτηση

    Αυτό το ψηφιακό πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθήτριες και μαθητές της Ε’ και ΣΤ΄ Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου. Η προβολή και η συζήτηση διαρκούν περίπου 2 ώρες. Το θέμα της ταινίας ή του ντοκιμαντέρ θα αποφασιστεί εν κοινώ με τους αρμόδιους εκπαιδευτικούς που θα αναλάβουν αυτή τη δραστηριότητα  και μπορεί να είναι ένα από τα παρακάτω:

    α) Ταινία ντοκιμαντέρ «Οββαδία Μπαρούχ: Ας είναι η μνήμη σου αγάπη», Yad Vashem, 2012 (47‘)

    β) Προφορικές συνεντεύξεις μέσα από το Αρχείο Προφορικής Ιστορίας του ΕΜΕ

    γ) Ταινία ντοκιμαντέρ «Τραγούδι της Ζωής», Τόνης Λυκουρέσης, 2002 (45΄)

    δ) Ταινία ντοκιμαντέρ «Φιλιά εις τα παιδιά», Βασίλης Λουλέ, 2013 (60΄)

    ε) Προφορικές συνεντεύξεις ΕΜΕ «Εβραϊκές Γειτονιές», 2008 (46΄)

    στ) Ταινία ντοκιμαντέρ ΕΜΕ «Συναγωνιστής- Έλληνες Εβραίοι στην Εθνική Αντίσταση», 2013 (47’)

    Β. ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΤΟΝ ΧΩΡΟ ΤΟΥ ΕΒΡΑΪΚΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΕΛΛΑΔΟΣ

    Λόγω των περιοριστικών μέτρων για τον COVID-19, οι ξεναγήσεις και τα εκπαιδευτικά προγράμματα στον χώρο του Μουσείου μας θα πραγματοποιούνται για σχολικές ομάδες 20 μαθητριών/μαθητών. Η συμμετοχή στις εκπαιδευτικές δράσεις λαμβάνει χώρα με επίδειξη πιστοποιητικού εμβολιασμού ή βεβαίωσης νόσησης εντός του τελευταίου εξαμήνου ή έντυπης βεβαίωσης/δήλωσης αρνητικού αυτοδιαγνωστικού ελέγχου (self test) έως και είκοσι τέσσερις (24) ώρες ή άλλου τύπου διαγνωστικού ελέγχου (rapid test ή PCR test) έως και σαράντα οκτώ (48) ώρες πριν. Σε περίπτωση ενηλίκου η βεβαίωση/δήλωση υπογράφεται από τον/την συμμετέχοντα/συμμετέχουσα, ενώ σε περίπτωση ανηλίκου από τον γονέα/κηδεμόνα. Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης οφείλουν να τηρούνται όλα τα μέτρα προστασίας: υποχρεωτική χρήση προστατευτικής μάσκας, μέγιστη δυνατή απόσταση, τήρηση κανόνων υγιεινής.

    Αναλυτικές πληροφορίες θα βρείτε στον παρακάτω σύνδεσμο της ιστοσελίδας του ΕΜΕ. https://www.jewishmuseum.gr/metra-ygeionomikis-prostasias-sto-evraiko-moyseio-tis-ellados-2/

    • «Ανθρώπινα Δικαιώματα»

    Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα έχει ως στόχο του με αφορμή τις ιστορίες τεσσάρων παιδιών, κατά την διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, να αναζητήσουμε εκείνα τα ανθρώπινα δικαιώματα που καταπατήθηκαν, αλλά και να ερευνήσουμε κατά πόσο αυτά καταπατούνται σήμερα. Να συνειδητοποιήσουμε τους κινδύνους του να παραμένει κάποιος απαθής και αδιάφορος μπροστά στην καταπίεση των άλλων. Να αναλύσουμε το Ολοκαύτωμα και τα γεγονότα που οδήγησαν σε αυτό μέσα από το πρίσμα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Να διδαχθούμε από την ιστορία του Ολοκαυτώματος, προκειμένου να προωθηθούν οι δημοκρατικές αξίες. Να αυξηθεί η ευαισθητοποίηση σχετικά με την ανάγκη για δράση στις σύγχρονες κοινωνίες.

    Το πρόγραμμα προτείνεται σε παιδιά Ε’, ΣΤ’ Δημοτικού και Γυμνασιακές τάξεις.

    • «Εβραιόπουλα σε αναζήτηση καταφυγίου στη διάρκεια της κατοχής».

    Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα δημιουργήθηκε με αφορμή τις Ευρωπαϊκές ημέρες Πολιτιστικής Κληρονομιάς 2016. Στόχος του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι η γνωριμία των παιδιών με τις ιστορίες παιδιών και των οικογενειών τους που την περίοδο της Κατοχής διώχθηκαν και υποχρεωθήκαν να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους, τις περιουσίες τους και τις πόλεις τους για να σωθούν. Λόγω της διαφορετικής τους θρησκείας αναγκάστηκαν να κρυφτούν ή να περιοριστούν σε «γκέτο» και να εκτοπιστούν σε στρατόπεδα εξόντωσης.

    Το πρόγραμμα προτείνεται σε παιδιά Ε’, ΣΤ’ Δημοτικού και Γυμνασιακές τάξεις.

    • «Παιχνίδι Ιστορικής Μνήμης»

    Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα σχεδιάστηκε με αφορμή την Ημέρα Μουσείων 2019 αποτελεί ένα παιχνίδι περιήγησης στα εκθέματα του μουσείου και μια πρώτη εισαγωγή στη χρήση της ζωγραφικής ως συνθήκη οικειοποίησης του περιβάλλοντος χώρου, αποσκοπώντας στην εξοικείωση των παιδιών με ενθυμήματα 2.300 ετών εβραϊκής ζωής στην Ελλάδα. Μέσω τυχαίας επιλογής φωτογραφιών, οι μικροί επισκέπτες καλούνται να εντοπίσουν τα αντίστοιχα εκθέματα και να τα μεταφράσουν εικαστικά με άσκηση ελεύθερου σχεδίου. Έτσι, ταξιδεύουν στην ιστορία του τόπου όπου μεγαλώνουν μέσω παραγωγής έργων τέχνης, άντλησης πληροφοριών και δημιουργικής έκφρασης.

    Το πρόγραμμα προτείνεται σε παιδιά Ε’, ΣΤ΄ Δημοτικού και Γυμνασιακές τάξεις.

    •  «Εβραϊκή γλώσσα, Ισπανοεβραϊκή, Γραικο-ιουδαϊκή διάλεκτος»

    Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που δημιουργήθηκε με αφορμή την Ευρωπαϊκή Ημέρα Εβραϊκού Πολιτισμού 2016: «Εβραϊκή γλώσσα, Ισπανοεβραϊκή, Γραικο-ιουδαϊκή διάλεκτος».

    Στόχος του προγράμματος είναι να γνωρίσουμε, να ακούσουμε και να πειραματιστούμε μαζί πάνω στην εβραϊκή γλώσσα την ιστορία της την εξέλιξη, τις  επιρροές που έχει ανάλογα με την χώρα προέλευσης. Το αλφάβητο και η γραφή δυσκολίες ομοιότητες διαφορές. Συμβολικά γράμματα αλλά και λέξεις  ποίηση παροιμίες τραγούδια.

    Το πρόγραμμα προτείνεται σε παιδιά Ε’, ΣΤ΄ Δημοτικού και Γυμνασιακές τάξεις.

    • «Εμπνέοντας Ενεργούς Πολίτες».

    Εκπαιδευτικό πρόγραμμα για τον αντισημιτισμό. Στοχεύει στον εντοπισμό των κυρίαρχων αντισημιτικών αφηγήσεων μέσα από ποικίλες πηγές της εποχής του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου (μαρτυρίες, αρθρογραφία, νομοθεσία).

    Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα προτείνεται για παιδιά Γυμνασίου – Λυκείου.

    • «Ιστορίες Διάσωσης»

    Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα αναδεικνύει συγκεκριμένες ιστορίες σωτήρων που έχουν τιμηθεί από το Yad Vashem με τον τίτλο του «Δικαίου των Εθνών» τονίζοντας τη σημασία της προσωπικής επιλογής ακόμη και κάτω από ασφυκτικές συνθήκες.

    Το πρόγραμμα προτείνεται σε παιδιά Ε’, ΣΤ΄ Δημοτικού και Γυμνασιακές τάξεις.

    Εκπαιδευτικά προγράμματα που βασίζονται στην μόνιμη έκθεση του Ε.Μ.Ε.

    «Συναγωγή»:

    Στόχος του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι να γνωρίσουν τα  παιδιά το χώρο προσευχής της εβραϊκής θρησκείας, τα ιερά κείμενα που διαβάζονται στη Συναγωγή, τα έθιμα της λειτουργίας και τα διακοσμητικά θέματα και σύμβολα.

    «Εβραϊκές Γιορτές»:

    Στόχος του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι η γνωριμία των παιδιών με τις βασικές γιορτές της εβραϊκής θρησκείας, καθώς και με την ευρεία απήχηση του θεσμού των γιορτών σε όλους τους λαούς και όλες τις εποχές. Επίσης, να εντοπίσουν κοινά στοιχεία με τις χριστιανικές γιορτές με βάση το ημερολόγιο, τα ήθη και τα έθιμα.

    «Κύκλος της Ζωής»:

    Στόχος του εκπαιδευτικού προγράμματος αυτού είναι η γνωριμία των παιδιών με τα βασικά ήθη και έθιμα που συνδέονται με τα στάδια της ζωής ενός Εβραίου, από τη γέννηση μέχρι το θάνατο, και η σύγκριση τους με αντίστοιχα έθιμα άλλων θρησκειών.

    Τα τρία παραπάνω προγράμματα λειτουργούν συνδυαστικά και αποτελούν αφετηρία για βασική γνωριμία με την εβραϊκή θρησκεία. Προτείνονται για μαθητές Α΄ και Β΄ Γυμνασίου

    • «Ολοκαύτωμα»:

    Στόχος του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι να γνωρίσουν τα παιδιά τι συνέβη στη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου στην Ευρώπη και στην Ελλάδα. Μέσα από τα  ιστορικά στοιχεία, τις φωτογραφίες και τις μαρτυρίες, μαθαίνουν για την τύχη των Εβραίων και των άλλων θυμάτων του Ολοκαυτώματος και συζητούν για τη σημασία των ηθικών ζητημάτων που προκύπτουν για την ζωή μας σήμερα.

    Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα συνδυάζεται με την περιοδική έκθεση του Ε.Μ.Ε. Προτείνεται για μαθητές Γυμνασίου – Λυκείου.

    • «Ενδυμασία»:

    Στόχος του εκπαιδευτικού προγράμματος αυτού είναι να γνωρίσουν τα παιδιά την ελληνοεβραϊκή παραδοσιακή ενδυμασία, να αντιληφθούν την ιδιαιτερότητα της σεφαραδίτικης και να συγκρίνουν τη ρωμανιώτικη με τις υπόλοιπες ελληνικές ενδυμασίες της ίδιας εποχής. Επίσης, να συγκρίνουν κοσμήματα, στολίδια, φυλαχτά.

    Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα προτείνεται σε μαθητές Ε’ και ΣΤ’ Δημοτικού και μπορεί να συνδυαστεί με τις «Εβραϊκές γιορτές» και τον «Κύκλο της ζωής». 

     «Ιστορία των Ελλήνων Εβραίων: Οι Εβραϊκές Κοινότητες στην Ελλάδα»:

    Στόχος του εκπαιδευτικού προγράμματος αυτού είναι η γνωριμία των παιδιών με την μακραίωνη ύπαρξη των εβραϊκών κοινοτήτων στην Ελλάδα, από τον 3ο αιώνα π.Χ. Εξετάζει πώς διαμορφώνονται οι κοινότητες  στην πορεία του χρόνου και σε ποια μορφή υφίστανται σήμερα.

    Το πρόγραμμα προτείνεται σε μαθητές Γυμνασίου και μπορεί να συνδυαστεί με τη «Συναγωγή».

    • «Μικρός Επιμελητής»:

    Στόχος του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι τα παιδιά να γνωρίσουν βιωματικά τις μουσειακές διαδικασίες ένταξης αντικειμένων στη συλλογή. Επιτυγχάνεται με την ενασχόληση των παιδιών με όλα τα στάδια της εισαγωγής ενός πρωτότυπου αντικειμένου στο σύστημα καταγραφής και στους αποθηκευτικούς χώρους του Μουσείου.

    Το πρόγραμμα αυτό προτείνεται σε μαθητές Γ’, Δ’, Ε’ και ΣΤ’ Δημοτικού.

    • «Έθιμα»

    Στόχος του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι η γνωριμία των παιδιών με παλιά έθιμα των εβραϊκών γιορτών που δεν θυμόμαστε πια.  Επιτυγχάνεται μέσω της εξοικείωσης με σχετικά αντικείμενα που βρίσκονται στις προθήκες του Μουσείου, καθώς και μέσα από παιχνίδια, θεατρικά δρώμενα και χειροτεχνίες, που αναπτύσσουν τη συνεργασία και την ομαδικότητα.

    Το πρόγραμμα αυτό προτείνεται σε μαθητές Ε΄, ΣΤ΄ Δημοτικού και  Α΄Β΄, Γυμνάσιου και μπορεί να συνδυαστεί με τις «Εβραϊκές Γιορτές» και τη «Συναγωγή».

        Διαπολιτισμικά προγράμματα

    • «Μήλο με μέλι για καλή χρονιά»

    Στόχοι του εκπαιδευτικού προγράμματος  είναι η  γνωριμία των οικογενειών με τη γιορτή της Εβραϊκής Πρωτοχρονιάς, «Ρος Ασσανά. Θα γνωρίσουμε τα ήθη και έθιμα του εορτασμού καθώς και τα συμβολικά φαγητά. Θα αναφερθούμε στην νέα εβραϊκή  χρονολογία  και το σεληνιακό  ημερολόγιο. Τα παιδιά θα έχουν την ευκαιρία να συνεργαστούν, να ανακαλύψουν, να επισημάνουν και να συγκρίνουν ομοιότητες και διαφορές με τον εορτασμό της σε άλλους λαούς και θρησκείες, μέσα από οπτικο-ακουστικό υλικό, παιχνίδια κατασκευές αλλά, και συνταγές.

    Πρόγραμμα που προτείνεται σε μαθητές Γ΄, Δ΄, Ε΄ και ΣΤ΄ Δημοτικού

    • «Το Καντήλι»:

    Στόχος αυτού του διαπολιτισμικού εκπαιδευτικού προγράμματος είναι να ανακαλύψουν τα παιδιά τη σημασία και τη χρήση του καντηλιού στις τρεις κύριες μονοθεϊστικές θρησκείες, την Εβραϊκή, την Χριστιανική και τη Μουσουλμανική.

    Πρόγραμμα που προτείνεται σε μαθητές Γ΄, Δ΄, Ε΄ και ΣΤ΄ Δημοτικού  

    • «Πέσσαχ και Πάσχα» (οικογενειακό πρόγραμμα):

    Στόχος αυτού του διαπολιτισμικού προγράμματος, που δημιουργήθηκε σε συνεργασία με το Ελληνικό Παιδικό Μουσείο, είναι να ευαισθητοποιηθούν οι οικογένειες ως προς τη σχέση της χριστιανικής με την εβραϊκή θρησκεία. Να ανακαλύψουν στοιχεία της γιορτής του Πέσσαχ, να συγκρίνουν το Πέσσαχ με το Πάσχα, να συνεργαστούν και να μάθουν μαζί.

    Το πρόγραμμα προτείνεται σε οικογένειες.

    • Ιερά βιβλία «Τορά, Κοράνι, Ευαγγέλιο»:

    Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα δημιουργήθηκε σε συνεργασία με το Βυζαντινό – Χριστιανικό Μουσείο και το Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης (Μπενάκη). Στόχος του προγράμματος είναι να εντοπιστούν κοινά σημεία, αλλά και διαφορές ανάμεσα στα ιερά κείμενα των τριών κύριων μονοθεϊστικών θρησκειών, να κατανοηθεί η συνεισφορά του κάθε πολιτισμού, όπως αυτή παρουσιάζεται μέσα από έργα θρησκευτικής τέχνης και, τέλος, να διερευνηθεί η αρμονική συνύπαρξη του ενός δίπλα στον άλλον.

    Πρόγραμμα που προτείνεται σε μαθητές Ε΄, ΣΤ΄, Δημοτικού και Α΄ Γυμνασίου, και απαιτεί την έγκαιρη συνεννόηση σχολείου – Μουσείου

    • «Μικρός Συντηρητής»

    Το ΕΜΕ με αφορμή την  Ευρωπαϊκή Ημέρα Συντήρησης 2019 παρουσίασε το πρόγραμμα Μικρός Συντηρητής το οποίο είχε ως στόχο του να εξοικειώσει τους μαθητές με τα μουσειακά επαγγέλματα τη διαχείριση των συλλογών. Τη μοναδικότητα των αντικειμένων μιας συλλογής τους κινδύνους που τα απειλούν και την ανάγκη προστασίας και διατήρησής τους. Το ρόλο του συντηρητή στη διαδικασία διαχείρισης των συλλογών την προληπτική συντήρηση και η σημασία της για ένα μουσείο.

    Το πρόγραμμα προτείνεται σε παιδιά Ε’, ΣΤ΄ Δημοτικού και Γυμνασιακές τάξεις.

    Προγράμματα στα πλαίσια συμμετοχής του Ε.Μ.Ε. στις Ημέρες Πολιτιστικής Κληρονομιάς του Υ.ΠΑΙ.Θ.Π.Α.- Περιβάλλον και Πολιτισμός

    Τα προγράμματα αυτά πραγματοποιούνται μετά από  συνεννόηση με το  ΕΜΕ

    «Καλώς ήρθατε στο τραπέζι μας»:

    Στόχος του προγράμματος αυτού είναι η γνωριμία με τη διατροφή μέσα από την εβραϊκή θρησκεία: Συμβολισμοί, νηστεία, διατροφή και θρησκευτικές γιορτές, απαγορευμένες τροφές, εορταστικά σκεύη. Τροφή και διάφοροι σταθμοί της ζωής (γέννηση, βάφτιση, γάμος, θάνατος). Σημασία του λαδιού του κρασιού και του ψωμιού. Παραδοσιακές ελληνοεβραϊκές συνταγές.

    Απευθύνεται σε σχολικές ομάδες Γυμνασίου και Λυκείου, αλλά και ενήλικο κοινό.  

    • «Το Δέντρο της ζωής»:

    Στόχος του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι η γνωριμία των μικρών μας επισκεπτών, με το «Δέντρο», ως σημειωτικό σύμβολο, ενώ μέσω της γνωριμίας των μαθητών με τα εκθεσιακά αντικείμενα αναλύονται η σημασία και οι συμβολισμοί του στην εβραϊκή θρησκεία και τα ιερά κείμενα. Παράλληλα, οι μαθητές έχουν την ευκαιρία να προσεγγίσουν το «Δέντρο» ως διαπολιτισμικό, διαχρονικό σύμβολο και να περιγράψουν τις μορφές που λαμβάνει σε όλους τους λαούς, αλλά και στην σύγχρονη κοινωνία.

    Απευθύνεται σε σχολικές ομάδες Γυμνασίου και Λυκείου, αλλά και ενήλικο κοινό.  

    • «Γούρια και φυλακτά από την ελληνοεβραϊκή παράδοση»:

    Στόχος του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι οι επισκέπτες  μέσα από μια εκπαιδευτική διαδρομή να γνωρίσουν το συμβολικό ρόλο της χρήσης των φυλακτών στην εβραϊκή θρησκεία, μέσα από επιλεγμένα και σπάνια εκθέματα από την μόνιμη έκθεση του Εβραϊκού Μουσείου της Ελλάδος.

    Απευθύνεται σε σχολικές ομάδες Γυμνασίου και Λυκείου, αλλά και ενήλικο κοινό. 

    • «Το Μίκβε»:

    Στόχος του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι η γνωριμία των επισκεπτών με μια σημαντική πλευρά της εβραϊκής θρησκείας και παράδοσης: τον ρόλο του νερού στις γυναικείες πρακτικές.

    Απευθύνεται σε σχολικές ομάδες Λυκείου, αλλά και ενήλικο κοινό.  

    • «Καί εγένετο φως»: Ιερά σκεύη φωτισμού στην εβραϊκή τέχνη και παράδοση»:

    Στόχος του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι οι επισκέπτες  μέσα από μια εκπαιδευτική διαδρομή να γνωρίσουν το συμβολικό ρόλο της χρήσης του φωτός  στην εβραϊκή θρησκεία, μέσα από επιλεγμένα και σπάνια εκθέματα από την μόνιμη έκθεση του Εβραϊκού Μουσείου της Ελλάδος.

    Απευθύνεται σε σχολικές ομάδες Γυμνασίου και Λυκείου, αλλά και ενήλικο κοινό.

    • «Μαζάλ Τόβ»:

    Από τη γέννηση στην ονοματοδοσία στη θρησκευτική  ενηλικίωση και στον γάμο. Στόχος του διαπολιτισμικού εκπαιδευτικού προγράμματος είναι οι μαθητές να γνωρίσουν μέσα από τον Κύκλο της Ζωής τα διαβατήρια έθιμα της εβραϊκής θρησκείας καθώς και  στη σύγκριση τους με αντίστοιχα έθιμα άλλων θρησκειών.

    Απευθύνεται σε σχολικές ομάδες Γυμνασίου και Λυκείου, αλλά και ενήλικο κοινό.

     «Εβραίες γυναίκες της Ελλάδας: καθημερινότητα και παράδοση»:

    Οι γυναίκες και η εβραϊκή θρησκεία σε σχέση με τη Συναγωγή, τις εβραϊκές γιορτές, τη γυναικεία ενδυμασία, τα κοσμήματα η νυφική φορεσιά, τις παραδόσεις, σε σχέση με καθημερινές θρησκευτικές πρακτικές, αλλά και ήθη και έθιμα.  Οι γυναίκες στα Στρατόπεδα Συγκέντρωσης, αλλά και στην Αντίσταση.

    Απευθύνεται σε σχολικές ομάδες Γυμνασίου και Λυκείου, αλλά και ενήλικο κοινό.

    Γ. ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΜΕ ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

    1. ΜΟΥΣΕΙΟΣΚΕΥΕΣ
    • Μουσειοσκευή: «Κρυμμένα Παιδιά στην Ελλάδα της Κατοχής»:

    Στόχος του εκπαιδευτικού προγράμματος (Μουσειοσκευής) είναι να προβληματιστούν οι μαθητές πάνω σε ζητήματα πάντοτε επίκαιρα, όπως η φρίκη του πολέμου, η προστασία των ανθρώπινων δικαιωμάτων, η έννοια της ταυτότητας, η κοινωνική ανεκτικότητα, το δικαίωμα της διαφορετικότητας, ο ρατσισμός και η ξενοφοβία. (Συνδέεται με την περιοδεύουσα έκθεση του Εβραϊκού Μουσείου Ελλάδος).

    Η μουσειοσκευή προτείνεται για τις τελευταίες τάξεις του δημοτικού (Ε΄ και ΣΤ΄) και για την Α΄, Β΄ και Γ΄ Γυμνασίου.

    • «Ολοκαύτωμα»:

    Στόχος του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι να γνωρίσουν τα παιδιά τι συνέβη στη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου στην Ευρώπη και στην Ελλάδα. Μέσα από τα  ιστορικά στοιχεία, τις φωτογραφίες και τις μαρτυρίες, να μάθουν για την τύχη των Εβραίων και των άλλων θυμάτων του Ολοκαυτώματος και να συζητήσουν τη σημασία των ηθικών ζητημάτων, που προκύπτουν, για την ζωή μας σήμερα. (Συνδέεται με περιοδεύουσα έκθεση του Εβραϊκού Μουσείου Ελλάδος).

    Η μουσειοσκευή προτείνεται για μαθητές Β΄, Γ΄ Γυμνασίου και Α΄ Λυκείου.

    • «Εβραϊκές Γιορτές»:

    Στόχος του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι η γνωριμία των παιδιών με τις βασικές γιορτές της εβραϊκής θρησκείας, καθώς και με την ευρεία απήχηση του θεσμού των γιορτών σε όλους τους λαούς και όλες τις εποχές. Επίσης, να εντοπίσουν κοινά στοιχεία με τις χριστιανικές γιορτές με βάση το ημερολόγιο, τα ήθη και τα έθιμα.

    Η μουσειοσκευή προτείνεται για μαθητές Ε’ και ΣΤ’ Δημοτικού και Α΄, Β΄ και Γ΄ Γυμνασίου.

    • Μουσειοσκευή: «Έκθεση για το Ολοκαύτωμα»:

    Στόχος του εκπαιδευτικού αυτού υλικού είναι να ενισχύσει τον εκπαιδευτικό στην προσπάθεια του για βιωματική προσέγγιση της διδασκαλίας του Ολοκαυτώματος και για τη μνημόνευση της Εθνικής Ημέρας Μνήμης του Ολοκαυτώματος. Με το υλικό αυτό δίνεται η δυνατότητα δημιουργίας μιας φωτογραφικής έκθεσης μέσα στην τάξη ή σε άλλο χώρο του σχολείου, χωρισμένης σε τρεις κυρίως ενότητες. Επιπλέον, παρέχεται φωτογραφικό υλικό από το χώρο Ολοκαυτώματος του Ε.Μ.Ε. για τα σχολεία που δεν μπορούν να έχουν άμεση πρόσβαση στο Μουσείο, καθώς και συνοδευτικές  εκδόσεις και οπτικό-ακουστικό υλικό.

     Η μουσειοσκευή προτείνεται για μαθητές Δημοτικού, Γυμνασίου και  Λυκείου.

    Εκπαιδευτικός φάκελος: «Εβραϊκές Γειτονιές της Ελλάδας»:

    Στόχος του εκπαιδευτικού υλικού είναι να πληροφορηθούν οι νεαροί επισκέπτες για το πώς ήταν η ζωή των παιδιών της ηλικίας τους στις γειτονιές της Ελλάδας πριν από τον Πόλεμο∙  να γνωρίσουν δηλαδή, μέσα από το υλικό του εκπαιδευτικού φακέλου, τους ανθρώπους, που έζησαν αυτή την περίοδο και να ακούσουν τα ίδια τους τα λόγια. Παράλληλα, να ερευνήσουν τις παραμέτρους της συμβίωσης των Εβραίων με αλλόθρησκους ή και αλλοεθνείς- μέσα στην ίδια κοινωνία- και να κάνουν τις δικές τους διαπιστώσεις. Επιπλέον, να αντιληφθούν το κενό που άφησαν πίσω τους οι Εβραίοι που δολοφονήθηκαν κατά το Ολοκαύτωμα. Τέλος, να γνωρίσουν λιγότερο γνωστά κομμάτια της ιστορίας της πόλης τους και να εντοπίσουν διαφορές και ομοιότητες ανάμεσα στο σήμερα και στο χθες.

    Το πρόγραμμα προτείνεται για μαθητές Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου               

    • Εκπαιδευτικός φάκελος: «Αντισημιτισμός Ρατσισμός Χτες και Σήμερα»:

    Στόχος του εκπαιδευτικού υλικού είναι να βοηθήσει τα σχολεία που δεν έχουν την δυνατότητα πρόσβασης στο χώρο του μουσείου παρέχοντας τους οπτικοακουστικό υλικό και οδηγίες για τη χρήση του μέσα στην τάξη.

    Με την εξέταση ιστορικών μελετών, άρθρων του ημερήσιου τύπου και σχετικών επίκαιρων κειμένων, τίθενται προς συζήτηση ερωτήματα, όπως, ποιες μορφές παίρνει ο αντισημιτισμός και ο ρατσισμός στις μέρες μας; πόσο ρατσιστές είμαστε; τι μας οδηγεί σε τέτοιες συμπεριφορές; πως μπορούμε να αλλάξουμε.

    Το πρόγραμμα προτείνεται για μαθητές  Γυμνασίου και  Λυκείου

    Εκπαιδευτικός φάκελος: «Συναγωνιστής, Έλληνες Εβραίοι στην Εθνική Αντίσταση».

    Στόχος του εκπαιδευτικού έντυπου και οπτικοακουστικού  υλικού είναι η γνωριμία των μαθητών με ένα άγνωστο κομμάτι της Ελληνικής ιστορίας, μέσα από προσωπικές μαρτυρίες φωτογραφίες και πρωτότυπα έγραφα της εποχής που βοηθούν τα παιδιά να αντιληφθούν τις έννοιες της αντίστασης και της αλληλεγγύης, τη σημασία της προσωπικής επιλογής και της συλλογικής δράσης, καθώς και τη γενναιότητα απέναντι στον κίνδυνο σε περίοδο κρίσης.

    Το πρόγραμμα προτείνεται για μαθητές  Γυμνασίου και  Λυκείου.

    • Εκπαιδευτικός φάκελος: «Η Εβραϊκή Κοινότητα Ιωαννίνων. Διαδρομή στο Xρόνο».

    Στόχος του εκπαιδευτικού υλικού είναι η γνωριμία των μαθητών με την τοπική ιστορία της πόλης των Ιωαννίνων και της Ρωμανιώτικης παράδοσης. Τι ζωή  των εβραίων στην πόλη πριν από τον του Β΄ Παγκοσμίου πόλεμο την τύχη  τους κατά την περίοδο του πολέμου. Καθώς και την ζωή τους σήμερα.

    Το πρόγραμμα προτείνεται για μαθητές Ε΄, ΣΤ΄ Δημοτικού Γυμνασίου και  Λυκείου.

    • Εκπαιδευτική έκθεση: «Γιουσουρούμ μια Οικογένεια μια Γειτονιά»

    Στόχος η γνωριμία των μαθητών με την ιστορία της οικογένειας Γιουσουρούμ που ήρθε από τη Σμύρνη γύρο στα 1830 κι εγκαταστάθηκε στην Αθήνα, και που η εμπορική της δραστηριότητα δημιούργησε μια μεταπρατική παράδοση, μια ιδιότυπη γειτονιά και κληροδότησε ένα ξεχωριστό τοπωνύμιο στον αστικό ιστό.

    Το πρόγραμμα προτείνεται για μαθητές Ε΄, ΣΤ΄ Δημοτικού Γυμνασίου και  Λυκείου.

    • «Εβραϊκή γλώσσα, Ισπανοεβραϊκή, Γραικο-ιουδαϊκή διάλεκτος»

    Το εκπαιδευτικό υλικό που δημιουργήθηκε με αφορμή την Ευρωπαϊκή Ημέρα Εβραϊκού Πολιτισμού. Στόχος του προγράμματος είναι να γνωρίσουμε, να ακούσουμε και να πειραματιστούμε πάνω στην εβραϊκή γλώσσα την ιστορία της την εξέλιξη, τις  επιρροές που έχει ανάλογα με την χώρα προέλευσης. Το αλφάβητο και η γραφή δυσκολίες ομοιότητες διαφορές. Συμβολικά γράμματα αλλά και λέξεις  ποίηση παροιμίες τραγούδια.

    Το πρόγραμμα προτείνεται για μαθητές Ε΄, ΣΤ΄ Δημοτικού Γυμνασίου και  Λυκείου.

    1. Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα «CROCUS»

    Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα CROCUS, που πραγματοποιείται στο πλαίσιο της συνεργασίας του Εβραϊκού Μουσείου της Ελλάδος με τον Εκπαιδευτικό Οργανισμό για το Ολοκαύτωμα της Ιρλανδίας (HETI,) συνεχίζεται και κατά το σχολικό έτος 2021-2022.

    Το πρόγραμμα CROCUS  απευθύνεται σε μαθήτριες και μαθητές ηλικίας 11 έως 18 ετών. Στο πρόγραμμα αυτό συμμετέχουν εδώ και αρκετά χρόνια, σχολεία από όλον τον κόσμο. Μέσα από το CROCUS τα παιδιά μπορούν να διδαχθούν για το Ολοκαύτωμα και να ενισχύσουν τη γνώση τους σχετικά με τους κινδύνους που επιφέρουν οι διακρίσεις, οι προκαταλήψεις και η μισαλλοδοξία. O Εκπαιδευτικός Οργανισμός για το Ολοκαύτωμα της Ιρλανδίας, σε συνεργασία με το Εβραϊκό Μουσείο της Ελλάδος, παρέχει τις κατάλληλες κατευθύνσεις και πληροφορίες, οι οποίες μπορούν να βοηθήσουν τους δασκάλους κατά τη διάρκεια της δραστηριότητας. Επίσης, παρέχει στα σχολεία μέσω του Εβραϊκού Μουσείου βολβούς κίτρινου κρόκου για να φυτευτούν το φθινόπωρο, στη μνήμη όχι μόνο του 1,5 εκατομμυρίου Εβραιόπουλων που πέθαναν κατά τη διάρκεια του Ολοκαυτώματος, αλλά και των άλλων παιδιών που έπεσαν θύματα του Ναζισμού. Τα κίτρινα άνθη φέρνουν στη μνήμη το κίτρινο άστρο του Δαβίδ, το οποίο οι Ναζί υποχρέωναν τις Εβραίες και τους Εβραίους να φοράνε. Οι μαθήτριες και οι μαθητές που συμμετέχουν στο CROCUS αναμειγνύονται ενεργά στη φύτευση των βολβών, παρακολουθούν την ανάπτυξή τους και μαθαίνουν για τις βιογραφίες των παιδιών, στη μνήμη των οποίων πραγματοποιείται το πρόγραμμα αυτό. Με αυτόν τον τρόπο συνειδητοποιούν τις τραγικές διαστάσεις του Ολοκαυτώματος και, κατά συνέπεια, τη σημασία της ανεκτικότητας και του σεβασμού.

    Ο κρόκος ανθεί στα τέλη Ιανουαρίου ή στις αρχές του Φεβρουαρίου, κοντά στη Διεθνή Ημέρα Μνήμης Θυμάτων του Ολοκαυτώματος (27 Ιανουαρίου). Όταν ανθίσουν τα λουλούδια, τα παιδιά θα έχουν την ευκαιρία να εξηγήσουν τον συμβολισμό τους.

    Το Online Crocus Club www.hetireland.org/crocus είναι ένα ασφαλές διαδικτυακό forum, όπου τα συμμετέχοντα σχολεία μπορούν να μοιράζονται τις εμπειρίες τους σχετικά με το πρόγραμμα και τα παιδιά να κάνουν νέες φίλες και νέους φίλους στη χώρα τους ή στο εξωτερικό. Υπάρχουν ξεχωριστά fora για το εκπαιδευτικό προσωπικό και τις μαθήτριες /  μαθητές και η διαχείρισή τους γίνεται από τον Εκπαιδευτικό Οργανισμό για το Ολοκαύτωμα της Ιρλανδίας.

    Οι εκπαιδευτικοί που ενδιαφέρονται να συμμετέχουν μπορούν να συμπληρώσουν την αίτηση ακολουθώντας τις οδηγίες.

    Άμεσα θα παραλάβουν πακέτο με οδηγίες για τους εκπαιδευτικούς και λίστα με σχετική βιβλιογραφία, όπως και τους βολβούς, που αντιστοιχούν  σε κάθε παιδί.

    1. Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα BUTTERFLY PROJECT

    Με αυτό το πρόγραμμα ενθαρρύνεται η συνεργασία μεταξύ διαφορετικών χωρών, ώστε να υλοποιηθεί σε παγκόσμιο επίπεδο  η κατασκευή 1.500.000 κεραμικών πεταλούδων, δηλαδή τόσων, όσα και τα παιδιά που χάθηκαν στο Ολοκαύτωμα σε όλη την Ευρώπη. Μέσω αυτού του προγράμματος γνωρίζουμε τις ιστορίες των δολοφονημένων παιδιών, και δημιουργούμε έναν χώρο μνήμης, είτε στο σχολείο με την έκθεση των πεταλούδων που έχουν κατασκευάσει τα παιδιά, είτε στον χώρο μνήμης που έχει ειδικά δημιουργηθεί στο ΕΜΕ. Το πρόγραμμα αυτό προτείνεται σε μαθήτριες και μαθητές της Ε΄ και ΣΤ΄ Δημοτικού, αλλά και των πρώτων τάξεων του Γυμνασίου. Οι εκπαιδευτικοί που ενδιαφέρονται να συμμετέχουν μπορούν να βρουν πληροφορίες και να συμπληρώσουν την αίτηση συμμετοχής στον σχετικό σύνδεσμο: https://thebutterflyprojectnow.org.

    Άμεσα θα παραλάβουν πακέτο με οδηγίες για τους εκπαιδευτικούς καρτέλες με ιστορίες παιδιών και λίστα με σχετική βιβλιογραφία, όπως και υλικά για την κατασκευή των πεταλούδων, που αντιστοιχούν σε κάθε παιδί.

    Οι εκπαιδευτικοί που ενδιαφέρονται να συμμετέχουν μπορούν να συμπληρώσουν την αίτηση ακολουθώντας τις οδηγίες.

    Δ. «Το ημερολόγιό μου».

    Πρόκειται για μία θεατρική παράσταση που εξελίσσεται μέσα στον  χώρο του ΕΜΕ, βασισμένη σε πραγματικές μαρτυρίες παιδιών από την περίοδο του Πολέμου. Ο στόχος της παράστασης είναι η βιωματική εμπειρία, μέσω της εμπλοκής των θεατών στις δύσκολες καταστάσεις που βίωσαν οι Εβραίοι. Μέσα από το ημερολόγιο του Ιωσήφ, μαθαίνουμε για την τύχη της οικογένειάς του στη Θεσσαλονίκη, που αποφασίζει να χωριστεί και να κρυφτεί. Ο Ιωσήφ μας «μιλάει» για τις σκέψεις του, τον φόβο και την απορία του για την απώλεια των αγαπημένων του προσώπων, όπως και για το αίσθημα της καλοτυχίας και της ευγνωμοσύνης που τον διακατέχει, όταν συνειδητοποιεί πόσο τυχερή υπήρξε η οικογένειά του, που κατάφερε να σωθεί. Το έργο τελειώνει δίνοντάς μας μια προοπτική συνέχειας και ζωής, αντλώντας μαθήματα από το παρελθόν και κάνοντας όνειρα για το μέλλον. Ηθοποιοί: Αλμπέρτο Φάις, Γιάννα Παπαγεωργίου.

    Η διάρκεια της παράστασης είναι 45 λεπτά και προτείνεται για σχολικές ομάδες, όσο και για ενήλικο κοινό.  

    Τηλέφωνο επικοινωνίας: 210 3225582, φαξ: 210 3231577 Ε- mail: [email protected], Ιστοσελίδα: www.jewishmuseum.gr