Τίτλος προγράμματος: Ανίχνευση της  πολιτικής, πολιτισμικής και καθημερινής ζωής στην πόλη της Θεσσαλονίκης κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.

Περιγραφή: Επιχειρήσαμε να προσεγγίσουμε την καθημερινή, πολιτική  και πολιτιστική ζωή  της Θεσσαλονίκης  και την εξόντωση της μεγάλης Εβραϊκής κοινότητας της πόλης μας  κατά την περίοδο του Β΄ Παγκοσμίου  Πολέμου μέσα από την οπτική της ιστορίας, της λογοτεχνίας, του κινηματογράφου και της λογοτεχνίας.

Ορίστηκε το χρονοδιάγραμμα

Συγκροτήθηκαν ομάδες : Ομάδες επεξεργασίας του υλικού:

Η ομάδα της ιστορίας μελέτησε τα ιστορικά γεγονότα μέσα από τις ιστοσελίδες, τα δημοσιεύματα και τα ντοκιμαντέρ και παρέθεσε τα κυριότερα γεγονότα σε παρουσίαση (ppt) που δημιούργησε. Η ομάδα δημιούργησε, επίσης μία παρουσίαση σχετικά με την ιστορία της  Εβραϊκής κοινότητας στην πόλη και ένα video για την εξόντωση των Εβραίων της πόλης.

Η ομάδα της λογοτεχνίας  διάβασε λογοτεχνικά βιβλία και «συμπλήρωσε» τα γεγονότα μέσα από την οπτική της λογοτεχνίας, δημιουργώντας παρουσιάσεις (ppt) και video.

(Ενδεικτικά παραθέτουμε την παρουσίαση που στηρίχθηκε στην ανάγνωση του βιβλίου «Ξυπόλυτοι ήρωες» της Α. Μητσιάλη και το video στο οποίο χρησιμοποιούνται τμήματα της αφήγησης του Γ. Ιωάννου από το διήγημά του «Εν ταις ημέραις εκείναις»

Η ομάδα των δημοσιογράφων συγκέντρωσε και παρουσίασε φωτογραφικό υλικό που αποτυπώνει τα γεγονότα του Β’ Παγκοσμίου πολέμου στην πόλη της Θεσσαλονίκης μέσα από μία παρουσίαση (ppt) αλλά και έναν διαδραστικό χάρτη (thinglink) με κτήρια και τοποθεσίες της πόλης που διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο κατά τη διάρκεια της Γερμανικής κατοχής.

Περιγραφή υλοποίησης

Δόθηκε στους μαθητές  εκπαιδευτικό υλικό (βιβλιογραφία, διαδικτυακοί τόποι, πρόσβαση σε αρχεία και φωτογραφικό υλικό). Η κάθε ομάδα επεξεργάζεται το υλικό της καθοδηγούμενη από τα ερωτήματα: Πώς βλέπετε να συμπεριφέρεται ο άνθρωπος ως δράστης της εξόντωσης, ως συνεργός, ως παρατηρητής και ως διασώστης στις συνθήκες αυτές;

Πραγματοποιήθηκε:

  1. Έρευνα για τη ζωή στην πόλη κατά την περίοδο της κατοχής και για τον αποτρόπαιο αφανισμό των Εβραίων της πόλης – παρουσίαση των γεγονότων.
  2. Επιλογές λογοτεχνικών κειμένων, ταινιών, φωτογραφιών, από τους μαθητές.
  3. Παρουσιάσεις φωτογραφιών,  και ταινιών –  συζητήσεις.
  4. Ανάγνωση και παρουσίαση αποσπασμάτων από τα επιλεγέντα κείμενα.
  5. Εκπαιδευτικές επισκέψεις: (Ιστορικός περίπατος της Πόλης-επισκέψεις στους μνημονικούς τόπους : (Στρατόπεδο Παύλου Μελά – Επταπύργιο  Πλατεία Ελευθερίας  – Εβραϊκό Μουσείο Μνημείο Ολοκαυτώματος – Μνημείο παλαιού Εβραϊκού νεκροταφείου στο ΑΠΘ).

Σχόλια

Εξαιρετικά ενδιαφέρουσες πληροφορίες για χώρους και πρόσωπα στην ίδια μας την πόλη. Τα παιδιά δήλωσαν  «βλέπουμε την πόλη μας και πολλά από τα κτήριά της με διαφορετικό τρόπο, γιατί τώρα τα κτήρια και πολλές γειτονιές απέκτησαν στα μάτια μας μία άλλη ταυτότητα».

Ακριβώς για τον λόγο αυτό, το πρόγραμμα συνεχίζεται και αυτή τη σχολική χρονιά, εστιάζοντας αυτή τη φορά, στα μνημεία της πόλης μας και τον ρόλο που αυτά διαδραμάτισαν διαχρονικά, καθώς επίσης και στην παρουσία (πολιτιστική, οικονομική) της Εβραϊκής κοινότητας στη Θεσσαλονίκη  πριν και μετά τον Β΄ΠΠ.

Υπεύθυνη Καθηγήτρια
Φουτσιτζή Ευαγγελία (ΠΕ02)