Home Sitemap | Newsletter
Αναζήτηση
» Εκπαίδευση > Εκπαίδευση για το Ολοκαύτωμα > Σεμινάρια για Εκπαιδευτικούς > Στο Yad Vashem > Σεμινάριο στο Yad Vashem - 2013
  Σεμινάριο στο Yad Vashem - 2013

21 με 28 Ιουνίου 2013, στην Ιερουσαλήμ. 21 εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, έχοντας υπερβεί τις δυσκολίες μιας διφορούμενης επαγγελματικά περιόδου για την εκπαιδευτική κοινότητα, συμμετείχαν στο Σεμινάριο για Εκπαιδευτικούς του Yad Vashem σε συνεργασία με το Εβραϊκό Μουσείο Ελλάδος, στα πλαίσια ειδικού προγράμματος του “International School for Holocaust Studies”.

Εκπαιδευτικοί από όλη την Ελλάδα, πολλοί εκ των οποίων είχαν αποκτήσει ήδη το πρώτο έναυσμα για την κάλυψη ενός ευρύτερου γνωστικού πεδίου γύρω απ’ το θέμα, μέσω των τελευταίων διεξαχθέντων σεμιναρίων του Ε.Μ.Ε. «Διδάσκοντας για το Ολοκαύτωμα στην Ελλάδα», στα Ιωάννινα, τον Βόλο και την Αθήνα, (απ΄ τον Νοέμβριο 2012 έως τον Φεβρουάριο 2013), αναζήτησαν περαιτέρω ιστορική γνώση, εξειδικευμένη μεθοδολογική προσέγγιση και διαδραστικά εκπαιδευτικά εργαλεία για τη διδασκαλία του Ολοκαυτώματος στο ελληνικό σχολείο. Την ίδια σχεδόν περίοδο, το Yad Vashem φιλοξένησε για πρώτη φορά εκπαιδευτικούς από την Κύπρο. Οι συμμετέχοντες των δύο αποστολών είχαν την τύχη να γνωριστούν και να ανταλλάξουν πολύτιμες εμπειρίες και προβληματισμούς κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου.

Κατά τη γνωριμία τους με τον κ. Yiftach Meiri, Υπεύθυνο του προγράμματος επιμόρφωσης των Ελλήνων εκπαιδευτικών, εκείνος έδωσε το στίγμα του, ως ένδειξη του εμπνευσμένου έργου που επιτελεί το εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό του Yad Vashem. Με τη καθημερινή συμμετοχή του, είχαν την ευκαιρία όχι μόνο να ξεναγηθούν στους εσωτερικούς χώρους του Μουσείου και στα σημαντικότερα μνημεία του εξωτερικού χώρου. Μέσω των ιστορικών εισηγήσεών του και των εργαστηρίων δυναμικής ομάδων, γνώρισαν χρήσιμες πηγές μάθησης και μεθόδους διδασκαλίας, ενώ παράλληλα αναγνώρισαν τη σημαντικότητα της βιωματικής εκπαίδευσης (ομάδες εργασίας σε ειδικά σχεδιασμένα εκπαιδευτικά προγράμματα, προβολή ταινιών - ντοκιμαντέρ, προσωπικές μαρτυρίες επιζησάντων, αποφθέγματα – αναλύσεις κειμένων μαρτυριών και ντοκουμέντων). Η επίσκεψη δε, στο Learning Center του Ιδρύματος, αποτέλεσε μια πραγματικά ξεχωριστή εμπειρία λόγω κυρίως της ιδιαίτερα προηγμένης τεχνολογικά και ευέλικτης παροχής γνώσης, μέσω βιντεοσκοπημένων ολιγόλεπτων ομιλιών ιστορικών, διανοουμένων, καλλιτεχνών, κληρικών και επιζησάντων, πάνω σε ενδιαφέροντα, κυρίως φιλοσοφικά ζητήματα που σχετίζονται με το Ολοκαύτωμα.

Είχαν την ευκαιρία να διαπραγματευτούν βαθύτερα στην ιστορική τους βάση, με τους όρους ιουδαϊσμός και αντισημιτισμός, γενοκτονία και Ολοκαύτωμα, εβραϊκή παρουσία και Ολοκαύτωμα στην Ευρώπη και την Ελλάδα, ζωή πριν και μετά τον πόλεμο, άρνηση του Ολοκαυτώματος, Αραβο-Ισραηλινή διένεξη. Οι διαλέξεις των έγκριτων ακαδημαϊκών και των εξειδικευμένων εκπαιδευτών - συνεργατών του Yad Vashem, καλλιέργησαν ένα ήδη πρόσφορο έδαφος για περαιτέρω κατάρτιση και προβληματισμό των συμμετεχόντων, ενώ η διάλεξη του πολυβραβευμένου καθηγητή Yehuda Bauer, αποτέλεσε μεγάλη τιμή για την ελληνική αποστολή. “If you really want to deal with the Holocaust, you first have to learn what actually happened” - “Information is not knowledge”, λιτές ρήσεις του καθηγητή, που εύκολα θα μπορούσαν οι διδάσκοντες το Ολοκαύτωμα να οικειοποιηθούν ως βασικές αρχές, στηριζόμενοι σε μια ουσιώδη παραδοχή: ότι το Ολοκαύτωμα, αποτελεί πηγή γνώσης που δεν στερεύει ποτέ.

Οι Έλληνες εκπαιδευτικοί, βρίσκονται αντιμέτωποι με τη διττότητα ενός επίδοξου εγχειρήματος. Την αυτονόητη αναγκαιότητα δραστηριοποίησης με την αποτελεσματική διδασκαλία για την κατανόηση της ιστορίας και του νοήματος του Ολοκαυτώματος στο ελληνικό σχολείο, η οποία την ίδια ώρα, ακόμα και μέσα στη τάξη, μπορεί να επιβουλεύεται η έκφραση άρνησής του από τους ίδιους τους διδασκόμενους.  Ένα από τα συμπεράσματα, που μπορεί να προκαλεί ανασφάλειες, παρόλα αυτά δύναται να βρίσκει μια ελπιδοφόρα διέξοδο, σύμφωνα με την αναφορά των συμμετεχόντων. Είναι η διαρκής μάθηση, τα άκρως εποικοδομητικά προγράμματα του Yad Vashem όπως το περιγραφόμενο και το πλούσιο έντυπο υλικό που απλόχερα προσφέρει, καθώς επίσης οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες, το έντυπο και ψηφιακό υλικό και οι μουσειοσκευές που παρέχει το Εβραϊκό Μουσείο Ελλάδος, για να στηρίζει σε συνεχή βάση το εκπαιδευτικό τους έργο, σε εθνικό επίπεδο.


Προσωπικές εντυπώσεις συμμετεχόντων εκπαιδευτικών (στα αγγλικά)

                  

 
 
        
Εβραϊκό Μουσείο της Ελλάδος 2010 | Powered by Web Arts